Menu

"Techniekwedstrijd stimuleert creatief talent en technisch inzicht van leerlingen"

16 februari 2023

Om leerlingen uit te dagen in techniek en technologie organiseert TechNet Amstel & Venen jaarlijks een Techniekwedstrijd voor leerlingen uit de groepen 7, 8 en de brugklas. Vol enthousiasme zijn de leerlingen gestart met het oplossen van een technisch vraagstuk: bouw een zelfvoorzienend huis (groep 7), een zelfbewegend voertuig (groep 8) of een bewegende kermisattractie (brugklas). Leerlingen uit Amstelveen, Aalsmeer, De Ronde Venen, Nieuwkoop en Uithoorn doen mee.

Eén van de deelnemende scholen is Het Duet uit Uithoorn. Leerkracht Brendan van den Ende doet al jaren mee. “Wat ik ontzettend leuk vind aan de techniekwedstrijd, is dat je andere leerlingen ziet uitblinken”, vertelt hij. “Leerlingen die in de klas moeite hebben met lezen of rekenen, bloeien op als ze hun creatieve talent en hun technisch inzicht mogen laten spreken. De techniekwedstrijd is uitdagend en geeft ruimte aan andere talenten van de leerlingen. Daar kan ik enorm van genieten als ik hen zo bezig zie.”

20230126-134324.jpg

Brendan geeft les aan groep 8. Deze klas ontwerpt en bouwt een zelfbewegend voertuig. In de eerste lessen zijn ontwerptekeningen gemaakt; nu bouwen de leerlingen hun prototypes. “Wij bouwen een caravan”, licht Laura toe, terwijl zij met een figuurzaag een van de zijwanden uitzaagt. Samen met Liv en Amelia vormt zij een groepje. “Met dit motortje kunnen we hem aandrijven. Dan kan hij ook echt rijden.”

Een ander groepje wil een racewagen maken met behulp van een lege frisdrankfles. “We zoeken uit op welke manier we deze fles kunnen laten voortbewegen. Misschien maken we gebruik van een ballon, misschien wordt het een kleine elektromotor. Al moeten we dan nog even uitvinden waar we de batterijen kunnen laten…”

20230126-134237-1.jpg

Zo komen in de techniekwedstrijd vele vaardigheden samen: ontdekken, experimenteren, leren en reflecteren. Wat werkt? Wat werkt niet? Meester Brendan laat het allemaal begaan. “Soms ben je als volwassene geneigd je ermee te bemoeien”, zegt hij. “De kunst is om het niet te doen. Laat leerlingen het zelf maar ervaren. Daar leren ze veel meer van. Mijn rol is op de achtergrond; ik stel vragen om hen aan het denken te zetten. Verder moeten ze het zelf doen. Als je ziet waar ze allemaal mee komen, kun je verrast zijn. Ze bedenken echt originele dingen!”

De leerlingen hebben tot half april de tijd om te bouwen aan het project. Een professionele jury - bestaande uit lokale technici - zal vervolgens de bouwwerken beoordelen.