Techniekwedstrijd in de praktijk - Het Duet in Uithoorn
Een school die al jaren meedoet met de techniekwedstrijd, is Het Duet in Uithoorn. Leerkracht Brendan van den Ende vindt het een fantastisch initiatief. “Wat ik ontzettend leuk vind aan de techniekwedstrijd, is dat je andere leerlingen ziet uitblinken”, vertelt hij. “Leerlingen die in de klas moeite hebben met lezen of rekenen, bloeien op als ze hun creatieve talent en hun technisch inzicht mogen laten spreken. De techniekwedstrijd is uitdagend en geeft ruimte aan andere talenten van de leerlingen. Daar kan ik enorm van genieten als ik hen zo bezig zie.”
Brendan geeft les aan groep 8. Deze klas ontwerpt en bouwt een zelfbewegend voertuig. In de eerste lessen zijn ontwerptekeningen gemaakt; nu bouwen de leerlingen hun prototypes. “Wij bouwen een caravan”, licht Laura toe, terwijl zij met een figuurzaag een van de zijwanden uitzaagt. Samen met Liv en Amelia vormt zij een groepje. “Met dit motortje kunnen we hem aandrijven. Dan kan hij ook echt rijden.”
Racewagen
Een ander groepje wil een racewagen maken met behulp van een lege frisdrankfles. “We zoeken uit op welke manier we deze fles kunnen laten voortbewegen. Misschien maken we gebruik van een ballon, misschien wordt het een kleine elektromotor. Al moeten we dan nog even uitvinden waar we de batterijen kunnen laten…”
Zo komen in de techniekwedstrijd vele vaardigheden samen: ontdekken, experimenteren, leren en reflecteren. Wat werkt? Wat werkt niet? Meester Brendan laat het allemaal begaan. “Soms ben je als volwassene geneigd je ermee te bemoeien”, zegt hij. “De kunst is om het niet te doen. Laat leerlingen het zelf maar ervaren. Daar leren ze veel meer van. Mijn rol is op de achtergrond; ik stel vragen om hen aan het denken te zetten. Verder moeten ze het zelf doen. Als je ziet waar ze allemaal mee komen, kun je verrast zijn. Ze bedenken echt originele dingen!”