Middelbare scholieren te gast bij lokale bedrijven

16 april 2018

Een kijkje onder de motorkap bij Brabebo, een hijskraan van dichtbij bekijken bij Van Schie en onderzoeken op welke manier afvalstromen worden gescheiden bij Spelt; om middelbare scholieren te laten ervaren hoe veelzijdig en uitdagend techniek is, stelden lokale technische ondernemers de afgelopen weken hun deuren open voor Techniek Xperiences.

leerlingen-kijken-ogen-uit-bij-rondleiding-van-schie-2154-goulmy-technet-aenv.jpg  geostick-thamen-180412.jpg  meiden-thamen-kijken-binnen-bij-brabebo-2177-goulmy-technet.jpg

De Techniek Xperiences worden georganiseerd door TechNet Amstel & Venen met als doel jongeren te enthousiasmeren voor een baan in de technische sector. Manon van Scheppingen, decaan van het Thamen, is zeer enthousiast over de gastlessen en de bedrijfsbezoeken. “De leerlingen kijken echt hun ogen uit’’, zegt zij. “Vaak kennen ze de bedrijven niet, of ze herkennen alleen het eindproduct. Doordat ze nu even binnen mogen kijken, gaat er een wereld voor hen open.” De decaan heeft gelijk. “Wat is het hier geordend!’’ roept Melanie, terwijl ze de grote hoeveelheid koplampen, bumpers, sturen en dashboards in de tientallen stellages van Brabebo bekijkt. ,,Super handig!’’ Melanie is onder de indruk van het autobedrijf.

Gerry Bras van Brabebo is meer dan enthousiast om negen meiden van het Thamen door haar bedrijf te leiden. “In de huidige autotechniek gaat het steeds minder om fysieke kracht, maar steeds meer om vaardigheden’’, zegt zij. “Dat willen we de meiden laten zien en ervaren. Ik heb niet de verwachting dat de leerlingen na dit bezoek direct zullen kiezen voor een opleiding of baan in de autotechniek, maar we laten ze er op deze manier kennis mee maken. Als ze er onbekend mee blijven, maakt dat zeker onbemind. Dat zou absoluut een gemiste kans zijn. Daarom hoop ik dat meer bedrijven ons voorbeeld volgen en hun deuren openen voor jongeren.’’ 

Ook Peter Haveman van Spelt BV is enthousiast:  “In deze tijd moet je echt meer doen dan het plaatsen van een advertentie in de krant alleen’’, zegt hij. “Door de jongeren in huis te halen gaan ze met elkaar in gesprek, delen wat ze gezien hebben en maken op een laagdrempelige manier kennis met een bedrijf. Ik kan het andere bedrijven dus zeker aanraden om ook hun deuren open te zetten voor jongeren. Zij zijn tenslotte onze toekomstige werknemers.’’

Ook Brouwer Transport en Logistiek, Burgers Carrosseriebouw, Comhan, Geostick, Omefa, PPG IndustriesSC Johnson Europlant, Van Walraven en Walraven doen mee met de Techniek Xperiences. Ook meedoen? Leuk! Meer informatie en aanmelden Techniek Xperiences